جراحی زیبایی بینی برای بیماری خاص

کم خونی و عمل بینی

آنچه می خوانید...

آیا کم خونی دارید اما می‌خواهید جراحی زیبایی بینی انجام دهید؟ آیا از انجام این کار ترس دارید؟ این روزها با توجه به این که جراحی بینی نتایج عالی را از خود بر جای می‌گذارد، افراد به انجام این جراحی روی آورده‌اند. با این حال ممکن است موانعی مثل کم خونی باعث عدم اجرای جراحی بینی بشود. آیا کم خونی می‌تواند بر جراحی بینی موثر باشد؟ باید گفت که کم ‌خونی و عمل بینی با هم سازگاری ندارند.

افرادی که دچار کم خونی هستند، برای انجام جراحی بینی خود یا باید کم خونی را برطرف کنند و یا باید میزان آن را کاهش دهند. دلایل متعددی وجود دارند که کم خونی را در بدن به وجود می‌آورند. بیماری که قرار است بینی خود را جراحی کند، باید قبل از جراحی یک سری آزمایشات را انجام دهد. در این آزمایشات مشخص می‌شود که فرد بیمار دچار کم خونی هست یا نه. در ادامه در مورد کم خونی و عمل بینی صحبت خواهیم کرد.

کم خونی و عمل بینی

کم خونی و عمل بینی چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

افرادی که می‌خواهند بینی خود را جراحی کنند باید قبل از جراحی بینی یک سری آزمایشات را پشت سر بگذارند. این آزمایشات و جلسات مشاوره‌ای که قبل از جراحی بینی برگزار می‌شوند، برای شناخت وضعیت جسمانی هر فرد ضروری هستند. در واقع میزان آمادگی یک فرد قبل از جراحی بینی در همین جلسات و در نتیجه همین آزمایشات مشخص می‌شود. یکی از اصلی‌ترین آزمایشاتی که متقاضیان جراحی بینی باید بدهند، آزمایش خون است.

✔️ رابطه آسم و عمل زیبایی بینی

این آزمایش علاوه بر این که می‌تواند بیماری‌های اثرگذار بر روی رینوپلاستی را مشخص کند، کم خونی را نیز مشخص می‌کند. کم خونی و عمل بینی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. ممکن است شما بپرسید که کم خونی چه تاثیری بر روی بینی فرد و عمل جراحی آن می‌گذارد؟! این جراحی می‌تواند به خونریزی‌های متعددی بینجامد. حال اگر فردی کم خونی داشته باشد، ممکن است خون زیادی را از دست دهد و با اختلالات و مشکلات دیگر مواجه شود. پس لازم است به نتایج کم خونی و عمل بینی توجه داشته باشید.

کم ‌خونی چیست؟

زمانی که می‌خواهیم به بررسی ارتباط کم خونی و عمل بینی بپردازیم، ممکن است نیاز باشد به طور علمی کم خونی را تشریح کنیم. زمانی که تعداد گلبول‌های قرمز موجود در خون به کمتر از حد نساب برسد، می‌گوییم که یک فرد به کم خونی دچار شده است. تعداد پایین گلبول‌های قرمز در خون نشان از کمبود اکسیژن در خون دارند. بیمارانی که قرار است جراحی بینی کنند، ممکن است خونریزی داشته باشند. حال اگر گلبول قرمز به اندازه مناسب در بدن وجود نداشته باشد، جراحی به تعویق می‌افتد.

بیمار باید طی دوران قبل از عمل بینی خوراکی‌هایی را مصرف کند که کم خونی را از بین می‌برند. به طور کلی می‌توانیم بگوییم که کم خونی و عمل بینی با هم رابطه دارند. کم خونی باعث می‌شود که نتایج جراحی بینی نامطلوب باشد. تمامی عواملی که باعث از بین رفتن گلبول‌‌های قرمز خون می‌شوند، عواملی هستند که کم ‌خونی را به وجود می‌آورند. با مصرف ویتامین b12 می‌توانید تا حدودی کم خونی را در بدن خود کاهش دهید.

عمل بینی با وجود کم خونی

علائم کم‌ خونی

با توجه به این که کم خونی و عمل بینی با هم رابطه دارند، باید به علائم کم خونی نیز توجه داشته باشید. در واقع همین علائم هستند که نشان می‌دهند آیا بدن شما آمادگی انجام جراحی بینی را دارد یا ندارد.

• خستگی و کسالت اعضای بدن باعث می‌شود که شما بفهمید اعضای بدن اکسیژن کافی را دریافت نمی‌کنند و در نتیجه کم خونی رخ داده است.
  • ضربان قلب سریع یا ضربان قلب به طور غیر معمول نیز نشانه کم خونی دارند.
  • سردرد درد در ناحیه استخوان درد سینه درد شکم و درد در مفاصل همگی نشان از کم خونی دارند.
  • تنگی نفس و رنگ زرد پوست از علائم کم خونی هستند. اگر پاهای شما مدام سرد، خسته یا ضعیف است، احتمالاً به کم‌ خونی دچار شده‌اید.

کم خونی خود انواع مختلفی دارد. کم خونی ناشی از دست دادن خون پس از مدتی از بین می‌رود اما کم‌ خونی‌های دیگر پایداری بیشتری دارند. کم خونی ناشی از تخریب یا کاهش تولید گلبول قرمز در خون باعث افت میزان موفقیت در جراحی بینی می‌شود. پس باید به کم خونی و عمل بینی توجه داشته باشید.

پلاکت خون پایین در عمل بینی

یکی از مهم‌ترین عوارضی که جراحی بینی در افراد کم خون دارد، کاهش پلاکت خون است. کاهش پلاکت خون باعث می‌شود که سیستم ایمنی یک فرد با مشکل مواجه شود. مصرف داروهای خاص میزان کمبود پلاکت خون را جبران می‌کند. با این حال نمی‌توان مطمئن بود که کم خونی و عمل بینی خطری برای فرد ندارند. در اکثر موارد ممکن است خیلی از افراد خونریزی داخلی را در اثر کمبود پلاکت تجربه کنند. برای بررسی میزان پلاکت خون خود باید به همان پزشکی که قرار است جراحی خود را زیر نظر آن انجام دهید، مراجعه کنید.

✔️ سخت نفس کشیدن بعد از عمل زیبایی بینی

دلایل مختلفی مثل مشکلات مغز استخوان، بارداری، وجود عفونت در خون و مواردی از این قبیل وجود دارند که پلاکت خون را پایین می‌آورند. شما با انجام یک سری اقدامات می‌توانید به درمان سریع کاهش پلاکت خون خود بپردازید. محدودیت در مصرف آمپول، پرهیز از ورزش‌های سنگین و قطع مصرف داروهایی مثل آسپرین ایبوپروفن باعث می‌شوند که پلاکت خون شما به حد مطلوب برسد. در این شرایط کم خونی و عمل بینی هیچ گونه عواقب خطرناکی را به دنبال نخواهند داشت.

آیا عمل بینی در صورت کم خونی مجاز است

مصرف قرص آهن قبل از جراحی بینی

مصرف قرص آهن قبل از جراحی بینی؛ راهکاری برای از بین بردن خطر کم خونی و عمل بینی است. یکی از بهترین و کارآمدترین راهکارها برای درمان کم خونی این است که از قرص آهن استفاده کنید. کم خونی و عمل بینی اگر با هم اتفاق بیفتند، آثار ناگواری را به همراه خواهند داشت. مصرف قرص آهن یا داروها و غذاهایی که سرشار از آهن هستند می‌تواند کم خونی را کاهش دهد. عدسی، جگر، تخم مرغ و‌ گوشت قرمز دارای مقادیر زیادی آهن هستند. آهن نیز می‌تواند گلبول‌های قرمز موجود در خون را افزایش دهد. پس مصرف این مواد غذایی قبل از جراحی بینی توصیه می‌شود.

با توجه به تجربه‌ای که برخی از پزشکان کسب کرده‌اند، تقریبا تمامی بیماران متقاضی جراحی بینی به کم خونی مبتلا هستند. این افراد باید در یک دوره چند روزه مواد و داروهایی که آهم دارند را مصرف کنند تا گلبول‌های قرمز خون آن‌ها تمدید شود. توجه داشته باشید که به هنگام مصرف سبزیجات باید آن‌ها را صد عفونی کنید. تا چند روز بعد و قبل از جراحی بینی نیز چای و قهوه ننوشید. می‌توانید با انجام این کارها اثرات سوء کم خونی و جراحی بینی را به حداقل برسانید.

سخن پایانی

ما در این مطلب در مورد کم خونی و عمل بینی با شما صحبت کردیم. کمبود پلاکت خون و کمبود گلبول‌های قرمز در خون باعث می‌شوند که کم خونی به وجود بیاید. با مصرف قرص‌هایی مثل قرص آهن و گوشت قرمز و تخم مرغ و مواردی از این قبیل میزان کمبودی به سطح حداقلی خود خواهد رسید.

در این شرایط دیگر هیچ خطری از انجام جراحی بینی شما را تهدید نخواهد کرد. یعنی خونریزی‌های داخلی یا تورم و کبودی بیش از حد را تجربه نخواهید کرد. شما می‌توانید زیر نظر دکتر کیانا کیا جراحی بینی خود را به بهترین شکل ممکن پیش ببرید.

دکتر کیانا کیا

متخصص گوش و حلق و بینی و جراح سر و گردن جراح پلاستیک صورت و بینی فارغ التحصیل دکتری عمومی پزشکی از دانشگاه شهید بهشتی و دارای بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی می باشند. دکتر کیانا کیا دارای چندین سال سابقه موفق در زمینه جراحی بینی، صورت و پلاستیک می باشد و همچنین عضو کلینیک فوق تخصصی سینا در آلمان و ایران است.